Podmínky pro vznik rekreace jsou obdobné jako pro vznik cestovního ruchu. Vyčleňují se dva typy: lokalizační a realizační podmínky.

Lokalizační podmínky umožňují umístění a rozvoj aktivit rekreace a cestovního ruchu v konkrétním území (vhodnost pro….) na základě jeho charakteristik. Jsou charakterizovány přírodními a socio-ekonomickými zdroji a předpoklady 

–         Atraktivita přírody, historické hodnoty

–         Sportovní a kulturní akce

Přírodní předpoklady:

1. Geologicko-geomorfologické – reliéf určuje základní charakter krajiny a ovlivňuje způsob rekreačního využití území, zejména morfologické charakteristiky (nadmořská výška, členitost reliéfu, sklon a expozice svahů) pozitivně působí na rozvoj cestovního ruchu. Důležitým faktorem využitelnosti oblasti pro cestovní ruch je výšková členitost území, jelikož významně ovlivňuje estetickou hodnotu a celkový vzhled krajiny.

2. Klimatické – klima, prostřednictvím jednotlivých klimatických prvků (teplota vzduchu, srážky, sluneční svit, oblačnost, větrné podmínky atd.), výrazně ovlivňuje využití území pro rekreaci a cestovní ruch. V závislosti na klimatických poměrech klesá nebo stoupá intenzita účasti na cestovním ruchu.

3. Hydrologické – vodstvo dělíme na povrchové a podpovrchové. Podzemní vody se projevují jednak vývěry (prameny, lázeňství) a v kontextu formování krajiny (jeskynní systémy, krasové jevy). Povrchové vodstvo (vodní nádrže, řeky, jezera, moře) přináší možnost rekrace u vody. Při hodnocení jejich vlivu na rozvoj cestovního ruchu je nutné zvážit kritéria jako teplota a čistota vody, hloubka, charakter dna, délka pobřeží.

4. Biologické – jedná se o výskyt fauny a flóry. V cestovním ruchu má fauna využití při specifických rekreačních aktivitách (lov, rybovlov). Flóra dotváří charakter dané oblasti vegetačním krytem.

Socio-ekonomické předpoklady můžeme rozdělit na:

1. Kulturně-historické – zahrnují umělecké, historické památky, lidovou architekturu, archeologické lokality atd., prostřednictvím kterých se návštěvníci seznamují s historií a kulturou dané oblasti

2. Společenské – jako jsou muzea, galerie, veletrhy, výstavy, sportovní události (MS, olympiáda)

Realizační podmínky cestovního ruchu umožňují uskutečňovat vlastní nároky účastníků cestovního ruchu, jedná se o vztah poptávky a nabídky.

  • Dopravní dostupnost
  • Ubytovací kapacity
  • Stravování
  • Sport
  •  Zábava